8.11.2013

Telkuton elämäkö tolkutonta?





Istuin vastikään eräällä luennolla yliopistolla kirjoitellen muistiinpanoja läppärilläni, kun yhtäkkiä kaverini lähetti minulle linkin yläpuolella näkyvään kuvaan. Menin varmasti ihan punaiseksi "kanavien ohjelmatietoja" lukiessa naurua pidellen. Mini-läppärini (joka sillä hetkellä tuntui todella miniminiltä) takana, yksin tirskuessani, minulla kehittyi idea kirjoittaa blogiini aiheesta televisio.  

Olen elänyt viimeiset puoli vuotta ilman televisiota ja "nauttinut joka hetkestä"! Edellinen kämppis vei television mukanaan, enkä ole sen koommin (enkä oikeastaan sitä ennenkään) kaivannut televisiota arkeeni. Joskus vanhempieni luona käydessä saatan selailla kanavia television ohjelmatarjontaa ihmetellen. Todellakin, joka kanavalta tulee "viihdyttävää" tosi TV:tä; blondit landella, blondit viidakossa, blondit bb-talossa, ruotsin miljoona blondit, OC:n super bitch-blondit, neljän blondin illallinen, kiinteistökuningtar blondi ja diili blondit, vai mitähän ne olikaan. Voin sanoa, että usein parin minuutin katselun jälkeen keksin jotain muuta tekemistä.

Puolen vuoden telkuttomuus on tuonut paljon uutta sisältöä arkeeni. Kotiin tullessani en mene moneksi tunniksi sohvalle "mäsöttämään" vaan teen muita askareita. Käyn useammin jumpissa, ulkoilemassa kavereiden kanssa, kirjastossa, torilla, uimassa jne. Olen huomannut olevani kotona touhukkaampi; teen itse mm. jugurtit, leivät ja pastat ja tulee myös siivottuakin enemmän. Kirjoja olen lukenut enemmän kuin pitkään pitkään aikaan. Tuntuu kuin television hyvästeleminen olisi tuonut minulle paljon enemmän, kuin mistä "jouduin" luopumaan.

Olen huomannut että televisio voi olla myös sosiaalisuuden tappaja! Minua harmittaa joskus kyläillessäni, kun huomaan että kanssaihmiset keskittyvät mieluummin televisio-ohjelmien katsomiseen, kuin oikean, vieressä istuvan henkilön kanssa keskustelemiseen. Sekin asia, johon en aikaisemmin ole kiinnittänyt huomiota.

Hyvä on, kyllähän minäkin välillä televisiota mielelläni katselen, en sinänsä halua demonisoida televisiota. Haluaisin vain tuoda kirjoituksellani huomiota siihen, että ilman telkkuakin voi elää, ja vieläpä nauttia siitä! Ehkä sinäkin lukija voisit kokeilla miltä telkuton viikko (tai kuukausi) sinuun vaikuttaa! Olisi hauska kuulla kommenttejasi.

Olen vahvasti sitä miestä, että televisioton elämä aktivoi ihmistä positiivisella tavalla. Ei siis muuta kuin telkku kiinni ja kirja käteen!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti